Nehodovost na pozemních komunikacích v České republice za rok 2004
Podle údajů počítačového systému evidence nehod v silničním provozu bylo v roce 2004 Policii České republiky nahlášeno 196 484 nehod, při kterých bylo 1 215 osob usmrceno, 4 878 těžce zraněno a 29 543 osob zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,687 mld. Kč. Porovnání hodnot základních ukazatelů s rokem 2003 je následující:
Nárůst zaznamenáváme v kategorii:
- počet nehod o 633, tj. o 0,3%
- odhad hmotné škody o 353,1 mil. Kč, tj. o 3,8%.
Pokles zaznamenáváme v kategorii:
- počet usmrcených o 104 osob, tj. o 7,9%
- počet těžce zraněných o 375 osob, tj. o 7,1%
- počet lehce zraněných o 769 osob, tj. o 2,5%.
V období posledních 15 let je počet usmrcených v roce 2004 čtvrtý nejnižší, když nejméně usmrcených bylo v roce 1990 (1 173 osob) a méně usmrcených bylo ještě v roce 1991 a 1998 (1 194, resp. 1 204). Nejvíce usmrcených bylo v roce 1994 (1 473 usmrcených osob).
Vývoj základních ukazatelů nehod za posledních 10 let je uveden v následující tabulce.
NEHODY A JEJICH NÁSLEDKY ZA POSLEDNÍCH 10 LET
Rok | Počet nehod | Usmrceno | Těžce zraněno | Lehce zraněno | Hmotná škoda v mil. Kč |
---|---|---|---|---|---|
1995 | 175 520 | 1 384 | 6 298 | 30 866 | 4 877,20 |
1996 | 201 697 | 1 386 | 6 621 | 31 296 | 6 054,40 |
1997 | 198 431 | 1 411 | 6 632 | 30 155 | 5 981,60 |
1998 | 210 138 | 1 204 | 6 152 | 29 225 | 6 834,00 |
1999 | 225 690 | 1 322 | 6 093 | 28 747 | 7 148,80 |
2000 | 211 516 | 1 336 | 5 525 | 27 063 | 7 095,80 |
2001 | 185 664 | 1 219 | 5 493 | 28 297 | 8 243,90 |
2002 | 190 718 | 1 314 | 5 492 | 29 013 | 8 891,20 |
2003 | 195 851 | 1 319 | 5 253 | 30 312 | 9 334,27 |
2004 | 196 484 | 1 215 | 4 878 | 29 543 | 9 687,39 |
V průběhu posledních 10 let byl počet usmrcených jen třikrát pod zatím hranicí 1 300 usmrcených osob a v tomto desetiletém období je hodnota roku 2004 druhá nejnižší (po roce 1998). Počet nehod v tomto období je pátý nejnižší, počet lehce zraněných osob dosáhl páté nejvyšší hodnoty (po roce 1995 až 1997 a 2003), ale počet těžce zraněných je v roce 2004 nejnižší za posledních deset let. Hodnota odhadu hmotných škod se přiblížila hranici 10 miliard Kč.
Stav dopravní nehodovosti v roce 2004 lze charakterizovat také konstatováním, že v průměru každé necelé 3 minuty (přesně 2,7minut) byla Policii ČR nahlášena nehoda, každých 18 minut byl při nehodě lehce zraněn člověk a každých 108 minut došlo ke zranění těžkému. V průměru každou 7,2 hodinu zemřel při nehodě člověk a každou hodinu byla způsobena hmotná škoda přesahující jeden milión Kč (přesně 1 102 845 Kč).
1. Viníci nehod
V následující tabulce je přehled o počtech nehod a počtech usmrcených osob podle sledovaných viníků, včetně podílu na celkovém počtu nehod, resp. počtu usmrcených osob, v roce 2004 (Index ROK 2003=100%).
Přehled viníků a zavinění nehod
Viník, zavinění nehody rok 2004 | Počet nehod | tj. % | Počet usmrcených | tj. % |
---|---|---|---|---|
ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA | 180 402 | 91,8 | 1 104 | 90,9 |
ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA | 2 833 | 1,4 | 45 | 3,7 |
CHODCEM | 1 911 | 1,0 | 49 | 4,0 |
JINÝM ÚČASTNÍKEM | 233 | 0,1 | 0 | 0,0 |
ZÁVADOU KOMUNIKACE | 603 | 0,3 | 0 | 0,0 |
TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA | 1 298 | 0,7 | 1 | 0,1 |
LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ | 8 484 | 4,3 | 0 | 0,0 |
JINÉ ZAVINĚNÍ | 720 | 0,4 | 16 | 1,3 |
Celkové zvýšení počtu nehod ovlivnili především řidiči motorových vozidel a z nich zejména řidiči nákladních automobilů – ve srovnání s rokem 2003 došlo ke zvýšení o 2 026 nehod (tj. o 7,6%), řidiči autobusů zavinili o 98 nehod více (tj. o 5,5%), řidiči traktorů o 148 nehod více (tj. o 22,8%). Vyšší je i počet nehod zaviněných lesní zvěří (o 958 nehod, tj. o 12,7%), závadou komunikace (o 116 nehod, tj. o 23,8%) a tzv. jiným zaviněním. Naproti tomu méně nehod zavinili cyklisté – snížení o 207 nehod (tj. o 7,1%), chodci o 26 nehod méně (o 1,3%) a nižší je i počet nehod zaviněných řidiči osobních automobilů (o 1,4%) a jednostopých motorových vozidel (o 4,4%).
Nejvíce usmrcených osob bylo při nehodách zaviněných řidiči osobních automobilů – 839 osob (tj. o 59 osob méně – o 6,6%). Při nehodách zaviněných řidiči jednostopých motorových vozidel bylo usmrceno 61 osob (o 22 osob méně). Poměrně výrazný pokles smrtelných následků registrujeme i u nehod zaviněných chodci – snížení o 11 osob (tj. o 18,3%) a u nehod zaviněných cyklisty - snížení o 22 osob (tj. o 33,8%).
V roce 2004 zaregistrovala policie celkem 17 175 nehod, kdy viník nehody z místa ujel. Bylo při nich usmrceno 23 osob a dalších 1 157 osob bylo zraněno. Počet těchto nehod je oproti stejnému období předchozího roku nižší o 2,6%, počet usmrcených je stejný a počet zraněných je o 34 osob vyšší.
V následující tabulce je uvedeno porovnání počtu nehod a jejich následků podle stáří osobních automobilů. Z tabulky je patrný poměrně nízký podíl nehod zaviněných řidiči vozidel vyrobených před rokem 1985 a tento podíl se v porovnání s rokem 2003 dále snížil. Vozidla vyrobená před rokem 1980 se na počtu nehod podílejí 3,6%, ale na počtu usmrcených 5,4%.
Osobní automobily rok výroby - rok 2004 |
Počet nehod | tj. % | Počet usmrcených | tj. % | Rozdíl Usmrcených (oproti r. 2003) |
závažnost nehod (usmrceno na 1000 nehod) |
---|---|---|---|---|---|---|
2000 – 04 | 36499 | 28,3 | 150 | 17,9 | 4 | 4,1 |
1995 – 99 | 39 882 | 31,0 | 242 | 28,8 | -9 | 6,1 |
1990 – 94 | 24 301 | 18,9 | 172 | 20,5 | -31 | 7,1 |
1985 – 89 | 17 945 | 13,9 | 174 | 20,7 | -3 | 9,7 |
1980 – 84 | 4 949 | 3,8 | 32 | 3,8 | -18 | 6,5 |
Vyrobená před r. 1980 | 4 612 | 3,6 | 45 | 5,4 | -17 | 9,8 |
Nezjištěno | 661 | 0,5 | 24 | 2,9 | 13 | - |
Absolutně nejvíce usmrcených připadá na nehody zaviněné řidiči osobních automobilů vyrobených v letech 1995 až 1999, kdy zahynulo 242 osob. S výjimkou vozidel vyrobených po roce 1995 je u ostatních výrobních ročníků hodnota závažnosti vyšší než průměrná hodnota (tj. 6,5 usmrcených připadajících na 1 000 nehod). Nejnižší hodnota tohoto ukazatele – 4,1 je u vozidel vyrobených po roce 2000 (nepoměr podílu této kategorie vozidel na počtu nehod a smrtelných zranění lze vysvětlit efektivitou bezpečnostních prvků jejich konstrukčního a technického řešení). Ukazatel závažnosti nehod má nejvyšší hodnotu u osobních automobilů vyrobených před rokem 1980, kde na 1000 nehod připadá 9,8 usmrcených osob a dále u vozidel vyrobených v letech 1985 až 1989, kde má hodnotu 9,7 usmrcených. Z těchto údajů však nelze vyvozovat další významnější závěry bez souvislostí s četností výskytu a průjezdností vozidel dané kategorie let výroby.
Bilanci počtu usmrcených osob nepříznivě ovlivnili zejména řidiči nákladních automobilů, nebo při jimi zaviněných nehodách zahynulo 154 osob, tj. ve srovnání s rokem 2003 o 34 osob (28,3%) více.V následující tabulce je uvedeno členění nehod a jejich následků u nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů podle hmotnostních kategorií.
Porovnání vývoje v kategorii nákladních automobilů dle jejich celkové hmotnosti.
Nákladní automobily, Hmotnostní kategorie; rok 2004 | Počet nehod | Počet Usmrcených | Rozdíl počtu nehod | Rozdíl počtu usmrcených |
---|---|---|---|---|
do 3,5 tuny | 11 293 | 62 | 1 841 | 30 |
3,6 až 10 tun | 6 777 | 31 | 314 | 2 |
nad 10 tun | 10 408 | 58 | 1 103 | -1 |
Nezjištěno | 756 | 3 | -1 280 | 3 |
Nejhorší situace byla u nákladních automobilů kategorie do 3,5t, kde došlo k největšímu nárůstu počtu usmrcených osob (o 30 osob). U všech uvedených hmotnostních kategorií došlo ke zvýšení počtu nehod.
Výrazné zvýšení proti roku 2003 je v kategorii nehod zaviněných řidiči vozidel registrovaných v zahraničí. Počet nehod vzrostl na 6 069, byl vyšší o 558, tj. o 10,1%, počet usmrcených vzrostl na 87, byl vyšší o 37 osob, tj. o 74%, a zraněno bylo 1 126 osob, více o 142 osob, tj. o 14,4%. Nejvíce těchto nehod zavinili řidiči vozidel registrovaných v SRN – 2 019 nehod, přičemž bylo usmrceno 24 osob, následují nehody řidičů vozidel ze Slovenska – 1 472 nehod s 21 úmrtími, řidiči vozidel z Polska zavinili 880 nehod rovněž s 21 usmrcenými osobami, řidiči vozidel registrovaných v Rakousku zavinili 436 nehod, kdy zahynulo 6 osob, a řidiči vozidel z Holandska zavinili 216 nehod s pěti úmrtími.
V porovnání s rokem 2003 zavinili více nehod řidiči vozidel registrovaných v Polsku a v SRN (o 168, resp. o 136 nehod) a nárůst počtu usmrcených osob byl nejvyšší u nehod zaviněných řidiči vozidel registrovaných na Slovensku a v Polsku (o 12, resp. o 11 osob). O sedm usmrcených osob více si vyžádaly nehody vozidel registrovaných ve SRN a o 5 usmrcených osob více nehody řidičů vozidel registrovaných v Litvě.
Z důvodu technické závady vozidla bylo v roce 2004 zaviněno 1 298 nehod (tj. 0,7% z celkového počtu nehod). Při těchto nehodách byla jedna osoba usmrcena a dalších 179 osob bylo zraněno. Nejčastější příčinou bylo nesprávné uložení nákladu - celkem 357 nehod, na druhém místě v pořadí četnosti následuje jiná technická závada (např. otevření přední kapoty, upadnutí výfuku, najetí na roztrženou pneumatiku) – 239 nehod, následuje upadnutí, ztráta kola vozidla - 208 nehod, defekt pneumatiky způsobený průrazem nebo náhlým únikem vzduchu - 173 nehod (včetně uvedeného úmrtí). Závada provozní brzdy se podílela na zavinění 112 nehod.
Chodci zavinili celkem 1 911 nehod, z toho nejvíce nehod zavinili muži – 802 nehod, děti zavinily 681 nehod, ženy - 375 a zbytek připadá na skupiny chodců. Při těchto nehodách zahynulo 49 osob, tj. o 11 osob méně než v roce 2003. Nejtragičtější příčinou nehod chodců v roce 2004 bylo neopatrné nebo náhlé vstoupení do vozovky z chodníku nebo krajnice, při těchto nehodách zahynulo 17 chodců (o 6 méně než v roce 2003), a nesprávné zhodnocení dopravní situace mělo za následek smrt 8 chodců (o 6 méně než v roce 2003).
Dalším specifikem nehod zaviněných chodci je vysoký počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu, vždy 215 chodců – viníků - bylo v době nehody pod vlivem alkoholu (tj. 11,3%, tedy téměř každý devátý chodec - viník nehody). Velmi tragické bylo pro chodce přecházení mimo přechod, kdy při 738 nehodách zahynulo 21 chodců.
Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky chodci („nedání přednosti chodci“) přecházejícímu po vyznačeném přechodu zahynulo v roce 2004 celkem 20 chodců (o 1 osobu více než v roce 2003, ale také téměř třikrát více než v roce 2000, tedy poslední rok před stávající zákonnou úpravou), 210 chodců bylo těžce zraněno (+ 28 osob) a 677 bylo zraněno lehce (+ 85 osob). Nejhorší situace byla v letech 2002 a 2001, jak ukazuje následující tabulka.
Rok | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|---|
počet nehod | 496 | 938 | 893 | 758 | 869 |
usmrceno osob | 7 | 30 | 32 | 19 | 20 |
těžce zraněno | 131 | 210 | 234 | 182 | 210 |
lehce zraněno | 374 | 736 | 658 | 592 | 677 |
Nezraněno | 8 | 15 | 16 | 14 | 17 |
2. Hlavní příčiny
Počty nehod a počty usmrcených osob podle sledovaných hlavních příčin nehod zaviněných řidiči motorových vozidel jsou v níže uvedené tabulce.
Bezmála sto patnáct tisíc nehod připadá na nesprávný způsob jízdy, který je tak stále nejčetnější hlavní příčinou nehod řidičů motorových vozidel, dalších téměř 18% nehod připadá na nedání přednosti v jízdě, necelých 17% nehod připadá na nepřiměřenou rychlost jízdy a 2,3% nehod zavinili řidiči z důvodu nesprávného předjíždění. Nejvíce usmrcených osob připadá na nehody zaviněné z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy - 461 osob, tj. téměř 42% z následků nehod zaviněných řidiči motorových vozidel.
Hlavní příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel
Hlavní příčina nehody rok 2004 |
Počet nehod | tj. % | Počet usmrcených | tj. % |
---|---|---|---|---|
NEPŘIMĚŘENÁ RYCHLOST | 29 890 | 16,6 | 461 | 41,8 |
NESPRÁVNÉ PŘEDJÍŽDĚNÍ | 4 224 | 2,3 | 74 | 6,7 |
NEDÁNÍ PŘEDNOSTI | 32 225 | 17,9 | 191 | 17,3 |
NESPRÁVNÝ ZPŮSOB JÍZDY | 114 063 | 63,2 | 378 | 34,2 |
Oproti roku 2003 je počet nehod vyšší v kategorii nepřiměřená rychlost jízdy – o 2 391 nehod (o 8,7%) a nedání přednosti v jízdě - o 182 nehod (tj. o 0,6%). U nesprávného způsobu jízdy zaznamenáváme pokles počtu nehod o 2,2% a u nesprávného předjíždění o 1,7%.
Méně usmrcených registrujeme v kategorii nepřiměřená rychlost jízdy - o 35 osob (tj. o 7,1%) a v kategorii nesprávný způsob jízdy – o 67 osob (tj. o 15,1%). Naproti tomu více usmrcených zaznamenáváme v kategorii nedání přednosti v jízdě - o 30 osob (tj. o 18,6%). U hlavní příčiny nesprávné předjíždění zůstal počet usmrcených osob na úrovni roku 2003.
Nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel v roce 2004 bylo nevěnování potřebné pozornosti řízení vozidla a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a tyto dvě příčiny tak představují více jak 1/3 celkového počtu nehod řidičů motorových vozidel.
pořadí | DESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; Rok 2004 | Počet nehod |
---|---|---|
1. | řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 30 997 |
2. | nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem | 30 912 |
3. | nesprávné otáčení nebo couvání | 20 518 |
4. | nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 16 797 |
5. | nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " | 10 614 |
6. | nezvládnutí řízení vozidla | 10 360 |
7. | nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 6 903 |
8. | vjetí do protisměru | 6 524 |
9. | vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu | 5 509 |
10. | nedání přednosti při odbočování vlevo | 4 594 |
V porovnání s rokem 2003 zavinili řidiči motorových vozidel více nehod zejména z důvodu:
- nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky o 2 651 nehod
- nesprávného otáčení nebo couvání o 866 nehod
- vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu o 594 nehod.
Naproti tomu byl nižší počet nehod zaviněných především z důvodu:
- nevěnování potřebné pozornosti řízení vozidla o 2 860 nehod
- nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem o 901 nehod
- nezvládnutí řízení vozidla o 820 nehod.
Jak vyplývá z další tabulky, nejtragičtější příčinou nehod v hodnoceném období bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu (tj. zatáčka apod.), následují nehody zaviněné z důvodu nevěnování pozornosti řízení vozidla, vjetí do protisměru, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky atd. Na tyto čtyři příčiny tak připadá 499 usmrcených osob, tj. více jak 45% z celkového počtu usmrcených při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel.
pořadí | DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; rok 2004 | počet usmrcených osob |
---|---|---|
1. | Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 158 |
2. | Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 129 |
3. | Vjetí do protisměru | 108 |
4. | Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 104 |
5. | Nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu | 73 |
6. | Nezvládnutí řízení vozidla | 67 |
7. | Nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " | 53 |
8. | Kolize s protijedoucím vozidlem při předjíždění | 43 |
9. | Překročení předepsané rychlosti stanovené pravidly | 36 |
10. | Nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti | 33 |
Počet usmrcených osob byl v porovnání s rokem 2003 vyšší u nehod zaviněných zejména z důvodu:
- kolize s předjížděným vozidlem při předjíždění o 16 osob
- nedání přednosti upravené dopr. značkou " DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! o 13 osob
- nepřizpůsobení rychlosti hustotě provozu o 10 osob
- nesprávné otáčení nebo couvání o 7 osob.
Počet usmrcených osob byl nižší u nehod zaviněných především z důvodu:
- vjetí do protisměru o 37 osob
- nezvládnutí řízení vozidla o 20 osob
- nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky o 15 osob
- nevěnování potřebné pozornosti řízení vozidla o 13 osob.
3. Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu
Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 8 445 nehod (tj. 4,5% z celkového počtu), při kterých bylo 59 osob usmrceno a 3 674 zraněno. Oproti roku 2003 je počet nehod nižší o 631 (tj. o 7%), počet usmrcených je nižší o 52 osob (tj. o 46,8%) a počet zraněných je nižší o 912 osob. Vývoj těchto nehod a jejich následků je doposud příznivý, připadá na ně 4,9% z celkového počtu silničních obětí a to je jeden z nejnižších podílů v posledních letech.
Řidiči osobních automobilů zavinili 6 918 těchto nehod (-491), cyklisté 499 nehod (-125), řidiči nákladních automobilů 519 nehod (+71), chodci 215 nehod (-37), řidiči motocyklů 112 nehod
(-46), řidiči malých motocyklů 81 nehod (-15) a řidiči traktorů 52 nehod (+14).
4. Časové rozložení nehod
Oproti roku 2003 přibylo nehod jen ve čtvrtek (o 6,1%) a v neděli (o 2,0%). Nejvíce ubylo úterních nehod (o 2%).
V následující tabulce je uveden přehled počtu nehod, jejich následků v jednotlivých dnech týdne v roce 2004 a srovnání s rokem 2003.
Den v týdnu rok 2004 |
Počet nehod | ROZDÍL NEHOD | Počet usmrcených | ROZDÍL USMRCENÝCH |
---|---|---|---|---|
Pondělí | 31 670 | -529 | 196 | 24 |
Úterý | 28 643 | -570 | 145 | 12 |
Středa | 30 467 | -120 | 149 | -11 |
Čtvrtek | 30 558 | 1 747 | 167 | -6 |
Pátek | 34 635 | -80 | 198 | -15 |
Sobota | 22 527 | -175 | 198 | -84 |
Neděle | 17 984 | 360 | 162 | -24 |
Nejvíce obětí na lidských životech mají, i přes značné snížení, stále sobotní nehody, při kterých bylo usmrceno 198 osob a stejný počet připadá i na páteční nehody. Velmi vysoký počet usmrcených zaznamenáváme i u pondělních nehod (196 usmrcených). Nejméně usmrcených (145 osob) bylo při úterních nehodách. Pouze pondělní a úterní nehody si vyžádaly ve srovnání s rokem 2003 více usmrcených, zvýšení představuje 14%, resp. 9%. Největší relativní pokles zaznamenáváme u sobotních a nedělních nehod - o 29,8%, resp. o 12,9%.
Nejvyšší závažnost nehod (tj. počet usmrcených osob připadajících na 1 000 nehod) zaznamenáváme u nedělních nehod, kde tento ukazatel má hodnotu 9 (tj. o 1,5 procentního bodu méně, než v roce 2003). Vysokou hodnotu tohoto ukazatele zaznamenáváme rovněž u sobotních nehod (8,8). Nejnižší hodnota připadá na středeční nehody (4,9).
Nejvíce nehod v roce 2004 bylo v říjnu (17 664 nehod) a v listopadu (17 553 nehod) a pouze v těchto měsících byla v roce 2004 překonána sedmnáctitisícová hranice. V dalších 5 měsících počet nehod překročil šestnáctitisícovou hranici. Nejméně nehod bylo Policii ČR nahlášeno v dubnu (15 246). Celkem v pěti měsících byl počet nehod vyšší než v loňském období a největší rozdíl registrujeme v březnu a v listopadu - o 1 930, resp. o 1 925 nehod více. A naopak největší pokles počtu nehod zaznamenáváme v prosinci a v září – o 2 747, resp. o 955 nehod méně.
Nejvíce obětí na životech bylo při říjnových nehodách – 143 usmrcených osob. Hranice 100 usmrcených byla překročena ještě v červnu, v červenci, v srpnu, v září a v prosinci. Nejméně usmrcených bylo v únoru a v lednu – 56, resp. 61 osob. V prosinci při nehodách zahynulo 123 lidí a to je osmý nejnižší počet za posledních 15 let. Nejhorší byl prosinec v roce 1994, kdy zahynulo 177 osob a naopak nejméně usmrcených bylo v prosinci roku 2001, kdy zahynulo 88 osob.
Počet usmrcených byl v porovnání se stejným obdobím loňského roku nižší ve všech měsících, s výjimkou srpna, října a prosince, kdy počet usmrcených byl vyšší o 8, resp. o 18 osob, resp. o 26 osob (v prosinci). Nejvyšší pokles zaznamenáváme v červenci a v lednu (o 56, resp. o 42 osob).
V přiloženém grafu „Porovnání vývoje počtu usmrcených osob oproti mezním hodnotám“ je znázorněn aktuální počet usmrcených osob v jednotlivých měsících letošního roku ve vztahu k minimálním a maximálním hodnotám v období 1990 až 2003. Z grafu mimo jiné vyplývá, že lednový, únorový, červencový, zářijový, ale i listopadový počet usmrcených patří k nejnižším za posledních 15 let. Naproti tomu říjnovýpočet se dostal do horní poloviny vymezené nejnižší a nejvyšší hodnotou počtu usmrcených v měsíci říjnu v uplynulých 14 letech.
Nejvyšší závažnost nehod (tj. počet usmrcených osob připadajících na 1 000 nehod) zaznamenáváme u srpnových a říjnových nehod (8,3 resp. 8,1). Vysokou hodnotu tohoto ukazatele zaznamenáváme i u prosincových nehod (7,6). Nejnižší hodnota připadá na lednové a únorové nehody (shodně 3,6) a poměrně nízkou hodnotu má tento ukazatel i u listopadových nehod (5,2 usmrcených osob). V roce 2004 připadalo na 1 000 nehod 6,18 usmrcených osob oproti 6,74 v roce 2003.
Nejhorším dnem roku 2004 v počtu dopravních nehod bylo pondělí 23. února s 1 370 nahlášenými nehodami. Hranice 1 000 nehod byla překročena ještě v pondělí 9. února, kdy bylo registrováno 1 177 nehod a v pátek 17. prosince, kdy bylo nahlášeno 1 026 nehod. Naopak nejméně nehod bylo zaregistrováno v neděli 1. února – 223 nehod. V průměru na jeden den hodnoceného období připadalo 537 nehod, tedy téměř stejně jako v roce 2003.
Nejtragičtějším dnem hodnoceného období byl čtvrtek 23. prosince, kdy při nehodách zahynulo 16 lidí, dalšími velmi tragickými dny bylo pondělí 13. prosince se čtrnácti obětmi a sobota 28. srpna, kdy při nehodách zahynulo 12 lidí. 10 osob shodně zahynulo při nehodách v pondělí 19. července, v pátek 10. září, v pátek 8. října a v neděli 14. listopadu. Dalšími velmi tragickými dny je:
- středa 2. června, kdy zahynulo 9 lidí
- neděle 22. srpna, kdy zahynulo 9 lidí
- čtvrtek 7. října, kdy zahynulo 9 lidí
- pondělí 30. srpna, kdy zahynulo 9 lidí
- sobota 8. května, kdy zahynulo 8 lidí
- pátek 4. června, kdy zahynulo 8 lidí
- pondělí 28. června, kdy zahynulo 8 lidí
- sobota 26. června, kdy zahynulo 8 lidí
- úterý 10. srpna, kdy zahynulo 8 lidí
- pátek 1. října, kdy zahynulo 8 lidí
- čtvrtek 30. prosince, kdy zahynulo 8 lidí atd.
Dále 14krát má denní počet následků na životech hodnotu 7 usmrcených osob a 24 dnů šest úmrtí.
V průměru na jeden den hodnoceného období připadají 3,32 usmrcené osoby, tj. o 0,3 usmrcené osoby méně, než v roce 2003. V roce 2004 bylo jen 14 dnů, kdy při nehodách nepřišel nikdo o život; a to pouze v období leden až duben, pak již nebyl ani jeden den, který by se obešel bez následků na životech.
5. Místa nehod
Z celkového počtu připadá na obce téměř 72% nehod, přes 36% usmrcených, 52% těžce zraněných, téměř 60% lehce zraněných osob a přes 60% odhadu hmotných škod.
V přiložené tabulce je uvedeno členění nehod a jejich následků podle místa, tj. zda k nehodě došlo v obci, mimo obec nebo na dálnici. Index představuje porovnání s rokem 2003 (rok 2003= 100%).
Místa nehod
Místo nehody rok 2004 |
Počet nehod | Počet usmrcených | Počet těžce zraněných | Počet lehce zraněných | Hmotná škoda v mil. Kč |
---|---|---|---|---|---|
V OBCI | 141 165 | 438 | 2 536 | 17 520 | 5 845,54 |
Index rok 2003=100% | 98,8 | 90,1 | 97,0 | 96,9 | 101,3 |
MIMO OBEC | 55 319 | 777 | 2342 | 12 023 | 3 841,84 |
Index rok 2003=100% | 104,4 | 93,3 | 88,8 | 98,2 | 107,7 |
z toho DÁLNICE | 5 002 | 56 | 93 | 598 | 603,35 |
Index rok 2003=100% | 117,2 | 119,1 | 87,7 | 107,0 | 121,3 |
V obci je vyšší - odhad hmotných škod – o 76,8 mil. Kč. Počet nehod je nižší o 1 698, počet usmrcených je nižší o 48 osob, počet těžce zraněných je nižší o 79 osob a lehce zraněných o 552 osob.
Mimo obec je vyšší - počet nehod o 2 331 a odhad hmotných škod o 276 mil. Kč. Nižší je počet usmrcených - o 56 osob, počet těžce zraněných o 296 osob a počet lehce zraněných o 217 osob.
Na dálnici je vyšší - počet nehod o 733, počet usmrcených o 9 osob, počet lehce zraněných o 39 osob a odhad hmotných škod o 106 mil. Kč. Nižší je pouze počet těžce zraněných o 13 osob.
V následující tabulce je uveden vývoj počtu usmrcených osob při nehodách v obci a mimo obec za posledních 10 let.
Počet usmrcených osob v obci a mimo obec, vývoj za posledních 10 let
počet usmrcených osob | ||
---|---|---|
Rok | v obci | mimo obec |
1995 | 612 | 772 |
1996 | 600 | 786 |
1997 | 583 | 828 |
1998 | 464 | 740 |
1999 | 507 | 815 |
2000 | 520 | 816 |
2001 | 455 | 764 |
2002 2003 2004 | 501 486 438 | 813 833 777 |
Počet usmrcených osob v obci v roce 2004 je v období posledních 10 let nejnižší. V tomto směru byl nejhorší rok 1995, kdy při nehodách v obci zahynulo 612 lidí. Počet usmrcených osob při nehodách mimo obec byl v roce 2004 čtvrtý nejnižší, když nejméně usmrcených bylo v roce 1998 (740 osob). Oproti roku 2003 bylo při nehodách v obci usmrceno o 48 lidí méně a při nehodách mimo obec o 56 lidí méně.
Při nehodách v obci jsou nejvíce postiženou kategorií chodci, kterých v roce 2004 zahynulo 153 (o 2 usmrcené chodce méně), z toho téměř polovina (49%) při nočních nehodách. Nejvíce usmrcených chodců při nočních nehodách v obci připadá na sledované komunikace ve vybraných městech a na silnice I. třídy ( 29, resp. 20 usmrcených chodců). Na místních komunikacích bylo usmrceno 11 chodců apod.
Při nehodách mimo obec bylo usmrceno 87 chodců (o 14 usmrcených chodců méně), z toho 69 chodců při nočních nehodách (tj. více jak 79%) - převážně na silnicích I. a II. třídy (36, resp. 18 usmrcených chodců).
Celkově připadá nejvíce obětí chodců na silnice I. třídy - 91 usmrcených chodců, z toho 64 v noci; na sledovaných komunikacích ve velkých městech bylo usmrceno 54 chodců, z toho 29 chodců v noční době; na silnicích II. třídy bylo 43 usmrcených chodců, z toho 27 osob v noci; na místních komunikacích zahynulo 23 chodců, z toho 10 v noční době atd.
Při nehodách končících srážkou s chodcem bylo v roce 2004 usmrceno celkem 240 chodců, z toho 147 (tj. 61,3%) při nočních nehodách.
Bezmála Ľ nehod v roce 2004 se stala na místních komunikacích (24,8%), na silnicích I. třídy se stalo necelých 19% nehod apod. Počet nehod na dálnicích (5 002 nehod) tak představuje jen 2,5% z celkového počtu nehod v roce 2004. V porovnání s rokem 2003 bylo méně nehod pouze na vybrané komunikační síti velkých měst (pokles o 8,5%), na místních komunikacích (snížení o 0,1%) a na účelových komunikacích (snížení o 0,7%); na ostatních druzích komunikací zaznamenáváme zvýšení počtu nehod a největší relativní zvýšení bylo na dálnicích a na silnicích II. třídy – o 17,2%, resp. o 5,4%.
Druh komunikace rok 2004 |
Počet nehod | ROZDÍL NEHOD | Počet usmrcených | ROZDÍL USMRCENÝCH |
---|---|---|---|---|
Dálnice | 5 002 | 733 | 56 | 9 |
Silnice I.třídy | 36 645 | 1 549 | 467 | -27 |
Silnice II.třídy | 28 994 | 1 483 | 272 | -25 |
Silnice III.třídy | 21 233 | 380 | 187 | -44 |
Komunikace sledovaná | 35 585 | -3 297 | 121 | 11 |
Komunikace místní | 48 820 | -66 | 85 | -23 |
Účelová komunikace | 20 205 | -149 | 27 | -5 |
Nejvíce usmrcených bylo při nehodách zaviněných na silnicích I. , II. a III. třídy. Na nehody na silnicích I. třídy tak připadá více jak 38% z celkového počtu usmrcených osob. Naproti tomu 56 usmrcených osob na dálnici v roce 2004, představuje 4,6% z celkového počtu usmrcených. Oproti roku 2003 byl počet usmrcených vyšší pouze na vybrané komunikační síti velkých měst ( o 10%) a na dálnicích (o 19,1%). Největší relativní pokles byl na místních komunikacích a na silnicích III. třídy (o 21,3%, resp. o 19%).
6. Územní členění nehod
Porovnání počtu nehod a počtu usmrcených v jednotlivých teritoriích je v následující tabulce. (Index = ROK 2003 = 100%).
Nejvíce nehod bylo policií zaregistrováno na území jižní Moravy – 31 205 a nejméně pak na území jižních Čech – 15 275 nehod. Nejvíce usmrcených bylo při nehodách na území jižní Moravy – 235 osob a nejméně na území hl.m. Prahy – 56 osob.
Nehody v jednotlivých teritoriích
Ú Z E M Í rok 2004 |
Počet nehod | Index | Počet usmrcených | Index | Rozdíl usmrcených |
---|---|---|---|---|---|
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA | 29 598 | 83,2 | 56 | 86,2 | -9 |
střední Čechy | 26 161 | 103,9 | 191 | 91,0 | -19 |
jižní Čechy | 15 275 | 106,1 | 119 | 94,4 | -7 |
západní Čechy | 18 918 | 100,0 | 112 | 83,0 | -23 |
severní Čechy | 21 860 | 102,5 | 143 | 92,3 | -12 |
východní Čechy | 22 008 | 108,1 | 159 | 89,3 | -19 |
jižní Morava | 31 905 | 105,6 | 235 | 94,8 | -13 |
severní Morava | 30 759 | 103,0 | 200 | 99,0 | -2 |
V porovnání s rokem 2003 byl počet nehod nižší pouze na území hl. m. Prahy, a to o 5991 nehod. Největší absolutní zvýšení je na území jižní Moravy a východních Čech – o 1695, resp. o 1 643 nehod. Počet usmrcených byl celoplošně nižší. Největší absolutní pokles byl na území západních Čech – o 23 osob. Naproti tomu nejnižší pokles byl na území severní Moravy – o 2 osoby.
Z porovnání závažnosti nehod, vyjádřené počtem usmrcených osob připadajících na 1000 nehod vyplývá, že nejhorší hodnota tohoto ukazatele je na území jižních Čech a jižní Moravy, kde na 1000 nehod připadá 7,8, resp. 7,4 usmrcených osob atd. V tomto směru nejpříznivější situace je na území hl.m. Prahy, kde na 1000 nehod připadá jen 1,9 usmrcených osob.
Průměr ČR představuje 6,18 usmrcených na 1 000 nehod a tato hodnota je o 0,55 procentního bodu nižší, než v roce 2003. Za posledních 5 má tento ukazatel nejnižší hodnotu.
Z porovnání počtu nehod v roce 2004 s rokem předchozím vyplývá, že pouze ve 13 okresech byl počet nehod nižší, než v roce 2003. Nejvíce nehod bylo na území okresu Brno-město (8961 nehod ), Ostrava-město ( 6 197 nehod), Praha 4 (5 359 nehod), Praha 5 (5 177 nehod) atd. Nejmenší počet nehod byl na území okresu Jeseník, Rokycany a Rychnov nad Kněžnou (626, resp. 953, resp. 991 nehod).
K největšímu relativnímu zvýšení počtu nehod došlo na území okresu Vyškov (o 16,5% nehod více), Jeseník (o 15,9%), Strakonice (o 15,6%) a Uherské Hradiště (o 13,8%). K největšímu relativnímu snížení počtu nehod došlo na území okresu Plzeň město (o 9,3%), Teplice (o 5%), Hodonín (o 4,8%) a Kroměříž (o 4,5%).
Nejvíce usmrcených v roce 2004 bylo při nehodách na území okresu Ostrava - město (37 osob), dále Brno - venkov (31 osob), Praha - východ (30 osob), Frýdek-Místek (29 osob) a Brno - město (26 osob). Nejméně usmrcených – jen jedna osoba – bylo shodně na území okresů Praha 1, Praha 7, Praha 3 a Jeseník.
Největší absolutní nárůst počtu usmrcených osob (v porovnání s rokem 2003) zaznamenáváme na území okresů Ostrava – město (o 21 osob), Uherské Hradiště (o 12 osob), Praha východ (o 11 osob) a Most (o 9 osob). K největšímu absolutnímu poklesu počtu usmrcených osob došlo na území okresů Český Krumlov (o 21 osob), Žďár n. Sázavou (o 21 osob), Cheb (o 16 osob), Vsetín (o 15 osob) a Příbram (o 15 osob).
7. Souhrnné následky
Z celkového počtu 1 215 usmrcených osob při nehodách v silničním provozu bylo:
444 | řidičů osobních automobilů |
261 | spolujezdců v osobním automobilu |
243 | chodců |
99 | cyklistů |
74 | řidičů motocyklů |
44 | řidičů nákladních automobilů |
17 | spolujezdců v nákladních automobilech |
9 | cestujících v autobuse |
6 | spolujezdců na motocyklech |
6 | řidičů malého motocyklu |
4 | řidiči a spolujezdci traktoru |
4 | řidiči autobusu |
3 | řidiči mopedu |
1 | řidič nemotorového vozidla. |
Z celkového počtu 1 215 usmrcených osob bylo 24 dětí (o 9 méně než v r. 2003). Z uvedeného počtu usmrcených dětí bylo 15 dětí jako spolujezdci v osobních automobilech (o 3 děti více), 9 dětí - chodců (o 8 dětí méně) a žádné dítě - cyklista.
Z celkového počtu 1 215 usmrcených osob bylo nejvíce usmrcených ve věkové kategorii 25 až 34 let - 263 osob, v kategorii nad 64 let registrujeme 195 usmrcených osob, v kategorii 35 až 44 let zaznamenáváme 185 usmrcených a ve věkové kategorii 45 až 54 let registrujeme 184 usmrcených osob. K absolutnímu nárůstu oproti loňskému roku došlo pouze v kategorii nad 64 let, kde zaznamenáváme zvýšení o 7 usmrcených osob (tj. o 3,7%).
V porovnání s rokem 2003 jsme zaznamenali pokles počtu usmrcených osob zejména v kategoriích:
- řidič osobního automobilu o 35 osob
- cyklista o 24 osob
- cestující v autobuse o 14 osob
- chodec o 13 osob
- spolujezdec v osobním automobilu o 10 osob
- spolujezdec na motocyklu o 4 osoby
- řidič mopedu o 4 osoby.
Pouze v kategorii řidič a spolujezdec nákladního automobilu zaznamenáváme zvýšení počtu usmrcených - o 11, resp. o 4 osoby.
Závěr
Vývoj následků nehod v silničním provozu v roce 2004 můžeme hodnotit pozitivně a tento vývoj potvrzuje i relativně vysoký meziroční pokles počtu usmrcených osob (pokles o 104 usmrcených), který je od roku 1990 třetí největší (po roce 1998 – meziroční pokles o 207 osob a po roce 2001 – pokles o 117 osob). Meziroční pokles v roce 1998 byl ovlivněn především zavedením 50km rychlostního limitu pro jízdu v obci. Naproti tomu nejvyšší meziroční nárůst usmrcených zaznamenáváme v roce 1990 (o 259 osob).
Pokles počtu usmrcených osob při dopravních nehodách pokračuje prakticky již od druhé poloviny roku 2003 zejména v důsledku zintenzivnění činnosti Policie ČR a širokému zapojení sdělovacích prostředků.
V porovnání se stejným obdobím loňského roku zaznamenáváme zvýšení počtu usmrcených pouze u nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů, a to o 34 osob. Naproti tomu došlo ke snížení počtu usmrcených osob zejména u následujících kategorií viníků nehod:
- u nehod zaviněných řidiči osobních automobilů (o 59 osob)
- u nehod zaviněných řidiči autobusů ( o 24 osob)
- u nehod zaviněných cyklisty ( o 22 osob)
- u nehod zaviněných řidiči motocyklů ( o 17 osob)
- u nehod zaviněných chodci ( o 11 osob)
- u nehod zaviněných řidiči malých motocyklů ( o 5 osob)
- u nehod zaviněných technickou závadou vozidla ( o 4 osoby)
- u nehod zaviněných traktoristy ( o 2 osoby).
Přesto ve statistice nehod, která je pro rok 2004 velmi příznivá, existují některé pravidelně sledované položky, kde zatím zaznamenáváme nepříznivý vývoj v podobě nárůstu počtu usmrcených osob.)
Nárůst počtu usmrcených se projevil především :
- u nehod zaviněných cizincem (o 37 osob)
- u nehod zaviněných nedáním přednosti v jízdě (o 30 osob)
- u nehod končících srážkou jedoucích vozidel (o 24 osob)
- u nehod, které se staly v pondělí (o 24 osob)
- u nehod v denní době, za dobré viditelnosti (o 15 osob)
- u nehod, které se staly na rozbředlém sněhu (o 13 osob)
- u nehod, které se staly v úterý (o 12 osob)
- u nehod na vybrané komunikační síti velkých měst (o 11 osob)
- u nehod na dálnicích (o 9 osob)
- u nehod, které se staly na „místním náledí“ (o 4 osoby)
- u nehod v noční době, za snížené viditelnosti (o 3 osoby).
Poznámka: Počty usmrcených a zraněných osob odpovídají stavu zjištěném do 24 hodin po nehodě.
Komentáře
Přehled komentářů
<s>test</s>
Díky
(Admin, 1. 8. 2007 19:58)Díky za komentářek. Mě se ted zabily 2kamarádky v autě. Je to opradu horší a horší...
.-.-.-.
(Nika (www.pomerancova-niky.estranky.cz), 25. 7. 2007 11:42)Pěkná stránka, to je maras s těma nehodama. Poslední dobou se to nějak zhoršuje. U nás před barákem to holka narazila Felicií ve 120 rychlosti....do lampy. Tímpádem všechny lampy zhasly a byla tma, jinak je pak opravovaly ještě na druhej den ráno. A jinak ta ,,borka,, prý žije...
test
(test, 7. 8. 2018 14:33)